Mediena
Archeologiniai tyrinėjimai rodo, kad žmonės medieną naudojo nuo labai senų laikų – jau 3 milijonus metų. Jei šį laikotarpį prilygintume vieniems metams, tai pagal tokį sąlyginį laiko matavimą žmonės stiklu naudotis pradėjo maždaug prieš vieną parą, geležimi – prieš nepilnas 18 valandų, plastiku – prieš maždaug 22 min.
Kurie klasėje ir namuose esantys daiktai ar jų dalys pagaminti iš medienos?
Apibendrinkite medienos naudojimą. Medžio paveikslėlyje įrašyti keli medienos naudojimo pavyzdžiai, įrašykite daugiau pavyzdžių.
Nurodykite medienos kaip medžiagos pranašumų ir trūkumų lyginant su kitomis medžiagomis (plastiku, metalu, stiklu). Atkreipkite dėmesį į:
- iš ko šios medžiagos gaminamos ar išgaunamos;
- kai iš šių medžiagų padaryti daiktai tampa atliekomis, ką su jomis galima padaryti ar kas su jomis nutinka;
- kokios šių medžiagų savybės.
Mediena gaminama kertant miškus. Viena vertus, mediena žmonijai labai svarbi žaliava, kita vertus, tiek pat svarbus miškų išsaugojimas, nes jų reikšmė gyviems organizmams didžiulė. Miškai gamina deguonį, būtiną kvėpavimui, juose gyvena ir veisiasi daugybė gyvūnų ir vabzdžių, auga gausybė augalų, miškai švelnina žmogaus veiklos padarinius, mažindami taršą. Parašykite keletą siūlymų, kaip reikėtų suderinti miškų saugojimą su žmonių poreikiu gaminti medieną.
I lentelėje pateikti skirtingų medienos rūšių apibūdinimai.
I lentelė. Medžiai ir iš jų gaminama mediena.
Pagal kokius požymius atskirtume vieną augantį medį nuo kito?
Pagal kokius požymius atskirtume vieną medienos rūšį nuo kitos?
Ar galime medieną atskirti tik pagal spalvą? Atsakymą paaiškinkite.
Kaip galima būtų atskirti spygliuočių medieną nuo lapuočių medienos?
II lentelėje pateiktos skirtingų medienos rūšių savybės.
II lentelė. Skirtingų medienos rūšių savybės ir panaudojimas.
* – tokio paties dydžio kubelio masė gramais. Kuo didesnis skaičius, tuo mediena sunkesnė.
** – kuo didesnis skaičius, tuo mediena kietesnė, mažiau deformuojasi ją spaudžiant.
Kaip surenkama informacija apie medienos savybes, pateiktas I ir II lentelėse?
Sugrupuokite medienos rūšis pagal jų sunkumą ir kietumą. Įrašykite lentelėje tinkamose vietose medienos rūšies pavadinimą.
Apibūdinkite tarpusavio ryšį tarp medienos sunkumo ir jos kietumo. Baikite rašyti sakinius.
Palyginkite, kokiems daiktams gaminti naudojamos sunkesnės ir kietesnės medienos rūšys, o kokiems – lengvesnės ir minkštesnės.
Sunkesnės ir kietesnės
Lengvesnės ir minkštesnės
Kodėl panašiomis savybėmis (kietumu ir sunkumu) pasižyminti mediena gali kainuoti labai skirtingai?
Kurią medienos rūšį pasirinktumėte, jei reikėtų pagaminti šiuos gaminius? Kodėl?
Automobilio modeliuką
Irklus
Inkilą
Apžiūrint medžio kamieno pjūvį taip pat galima sužinoti, kokiomis sąlygomis medis augo. Per vienus metus susidaro viena medžio rievė. Tais metais, kai oro sąlygos palankios medžiui augti, susidaro storesnė rievė, kai sąlygos nepalankios, – plonesnė. Tamsios dėmės („randai“) parodo, kad tais metais medis galėjo nukentėti dėl gaisro, įtrūkimų gali atsirasti įtrenkus į medį žaibui. Pabūkite detektyvais – apžiūrėkite paveiksle pateiktą medžio kamieno pjūvį ir atsakykite į klausimus.
I paveikslas.
Medžio kamieno pjūvis.Kiek metų praėjus po išdygimo medį nupjovė?
Kelintais augimo metais buvo nepalankios oro sąlygos? Kokie orai galėjo būti tais metais?
Kelintais augimo metais buvo palankios oro sąlygos? Kokie orai galėjo būti tais metais?
Kelintais augimo metais įvyko išskirtinis įvykis medžiui? Koks tai įvykis?
Parašykite pasakojimą apie medžio, kurio kamieno pjūvis pavaizduotas I paveiksle, gyvenimą:
- pasirinkite, apie kokį medį rašysite;
- kaip atrodė medžio sėkla;
- kur ir kaip medis išdygo;
- kaip medis atrodė, kokie jo lapai;
- kas nutiko jam augant, įtraukite tai, ką sužinojote apžiūrinėdami medžio kamieno pjūvį;
- kuo medis tapo, jį nukirtus.
(pavadinimo vieta)